Blog

Speed Queen kontejner
26
Úno

Franšízanti mívají problém s realitami, samoobslužné prádelny Speed Queen ale umístí i do kontejneru

Sehnat vhodné prostory je problém i pro vynášející franšízy. Samoobslužné prádelny proto umíme umístit i do kontejneru, říká Josef Novák ze Speed Queen.

Letos v červnu jste prozradil, že do září chcete v Česku otevřít pět nových poboček. Jak taková expanze poboček probíhá?

Plán byl splněn se vší spokojeností. V tomto roce bylo v Česku otevřeno celkem pět prádelen Speed Queen, dvě se ještě budují a budou otevřeny do konce roku. Abyste takto expandovali, je nutné udržet si post jedničky. V našem případě to bylo v oboru průmyslového prádelenství. Jsme firmou s jasným zaměřením na inovace. Důkazem je fakt, že po pěti letech přicházíme s evolučním vylepšením konceptu, nově v duchu prvotřídního designu, moderního nábytku a účelných panelů s technologií využívající dotykových displejů a bezhotovostních plateb. Určitě bychom byli velmi rádi, kdybychom v budoucnu měli samoobslužnou prádelnu v každém větším evropském městě. Je to smělý plán, ale nikoliv nereálný. Přijde doba, kdy lidé budou zvyklí využívat těchto služeb.

Jak pro vás vypadá ideální franšízant?

Velkou výhodou takového projektu na klíč je, že je díky své koncepci vhodný i pro investory bez předchozích zkušeností z oboru. Obvykle to jsou investoři, kteří využívají rostoucího trendu zakládání těchto samoobslužných služeb. Jenom v Evropě už jsme otevřeli více než 640 poboček. Typický franšízant hledá vynášející koncept bez nutnosti platit svým zaměstnancům mzdové náklady. Velmi často se jedná i o investory, kteří chtějí investovat do realit, ale po analýze našeho řešení zjistí, že už s minimálním vstupním kapitálem mohou otevřít velmi rychle úspěšnou firmu, která solidně odolá i ekonomické recesi.

Speed Queen samoobslužná prádelna

Takto vypadá prádelna Speed Queen v komerčních prostorech.

Vašim franšízám se daří i v menších městech, což u takových služeb nebývá pravidlem. Kdo jsou tedy nejčastější zákazníci samoobslužných služeb?

Ano, když pominu velké metropole, ne vždy musí být splněna podmínka většího města s minimálním počtem obyvatel 15 000–25 000. Důkazem je otevření pobočky v Mohelnici se zhruba deseti tisíci obyvateli. Pokud to je lokalita blízko bytové zástavby, univerzit, průmyslových areálů či nákupních středisek a přístup pro zákazníky není omezen přírodními překážkami, není nic, co by bránilo tomuto typu podnikání.

Ve vaší nabídce franšízantům se objevuje také možnost pořídit si kontejnerovou prádelnu. Co to znamená?

Většinou se investor nachází v situaci, kdy nemá nebo delší dobu nemůže sehnat komerční prostory v kamenném obchodě vhodné svým stavebním uspořádáním, rozměry, vhodnou lokalitou, případně přijatelnou sazbou nájemného. U konceptu samoobslužných prádelen je velmi důležitá lokalita. Musí to být adresa, která je na viditelném místě s nepřehlédnutelnou reklamou. Snadno dostupná pro obyvatele a s možností snadného parkování. Mobilní kontejner se zástavbou menší než 25 metrů čtverečních je možné umístit téměř kamkoliv, kde se lze napojit na média. Kontejner však zůstává v majetku investora, což může být výhodou v momentě, kdy se investor rozhodne přesunout svůj byznys do jiné lokality. I do tohoto konceptu jsme zakomponovali inovace, které nás odlišují od konkurence. Kontejner je také standardně vybavený kamerovým systémem pro vyšší bezpečnost, klimatizací a topením, a tím nabízí investorovi jeho celoroční využití. Nabízíme ho ve dvou velikostech.

Josef Novák ze Speed Queen

Návratnost je jiná na Západě a na Východě, říká Regional Sales Manager Josef Novák.

Investice do otevření laundromatu Speed Queen se pohybuje od 1,5 do 2,5 milionu korun. Na čem všem závisí její konečná výše?

Výše investice je ovlivněna výběrem a konfigurací použitého vybavení a rozsahem prací s technickou přípravu objektu. Dělíme koncept na malý, střední a velký. Rozdíl mezi nimi spočívá ve velikosti plochy komerčního prostoru a hlavně v počtu dodané technologie. Tak třeba malý koncept počítá s 40 metry čtverečními a osmi pračkami a sušičkami.

S jakou dobou návratnosti investice mohou franšízanti počítat?

Naše návratnost je přibližně tři až pět let po otevření. Dovolím si zde rozdělit naši Evropu na západní a střední či východní. V té západní, například ve Francii, to jsou dva až tři roky z toho důvodu, že koncept je všeobecně známý. Zákazníci jsou o něco zvyklejší chodit si vyprat do těchto poboček, protože ví, že v konečném důsledku vyperou a vysuší své prádlo nejenom znatelně rychleji než doma, ale i levněji, kvalitněji a šetrněji k prádlu. Oproti tomu například v Polsku nebo v Česku to je tři až šest let. Je pro nás velkou výzvou v těchto oblastech postupně měnit zákaznické návyky a musím na základě stoupající poptávky říct, že se nám to pomalu daří.