Není nic horšího než klikat reklamy postaru, říká Jakub Herrmann z PLACEMENTu
V onlinu je obrovský potenciál k růstu i na malém českém rybníčku, trendem je expandovat s e-shopem do zahraničí, říká PPC specialista a spoluzakladatel firmy PLACEMENT.cz Jakub Herrmann.
Kubo, jak to teď vypadá na trhu s online inzercí? V březnu a dubnu, kdy vrcholila omezení kvůli koronavirové pandemii, se mluvilo o propadu cen internetové reklamy. Vrátily už se zpátky do normálu?
Ano, spousta oborů musela pozastavit svou činnost a reklamy. A to nejen v online prostoru, ale také v televizi nebo rádiu. Na druhou stranu mnoho jiných oborů – jako třeba online lékárny nebo e-shopy se šicími stroji – šlo raketově nahoru. Řekl bych, že z pohledu našich klientů to bylo tak padesát na padesát. Polovina klientů inzerci utlumila, nebo ji úplně pozastavila. Druhá část investice udržela, nebo dokonce navýšila.
Primární byl fakt, že se najednou zvýšil provoz na internetu. Lidé seděli doma a návštěvnosti stránek a hledanost klíčových slov letěly vzhůru. I to byl důvod, proč se snížily ceny za online inzerci.
Spousta e-shopů očekávala v březnu a dubnu pokles. Tak, jako tomu bývalo v předchozích letech. Chtěli si udělat revizi, doplnit sklady po vánoční sezoně a podobně, ale místo toho museli fungovat na dvě stě procent.
Teď sledujeme, že se mnoho věcí vrací zpátky do normálu. Pozastavené obory se opět rozbíhají, i když některé stále omezeně. A e-shopům, které zažívaly rekordní nárůst, se obraty začínají vracet do očekávaných hladin.
Stále jsou ale obory, kde růst nepřestává. Taky vidíme, že spousta offline firem musela urychlit přechod do onlinu. Tento trend bude nyní nejspíše pokračovat. Ukázalo se, že online je připravený. U některých oborů se najednou změnila situace, a právě z online prostředí se stala priorita.
Rozumím, že je to hodně individuální a nejde srovnávat e-shop zaměřený na ochranné pomůcky třeba s inzercí na offline zážitky, ale přesto: Co konkrétně jste v březnu a dubnu pozorovali u svých klientů?
Ochranné pomůcky, lékárny, šicí stroje a další měly neuvěřitelný růst. Taková čísla jsme ještě nikdy neviděli. Máme klienta, který utratil jen v PPC reklamě za čtyři dny přes dva miliony korun. O tyto produkty byl extrémní zájem a kdo stihl naskočit a nebál se investovat v reklamě, tak dokázal udělat neuvěřitelný skok.
Taky jsme ale sledovali ty horší scénáře, kdy se cestovky, offline zážitky a další chystali na hlavní sezonu a vše se jim zastavilo. A to byly častokrát obory, které měly připravené značné částky do inzerce a očekávaly patřičné obraty. Těm jsme nemohli naší prací pomoct, takže jsme jim alespoň nabídli nějaké činnosti zdarma.
Když byl někdo v segmentu, který zažíval velký propad, dalo se s tím nějak bojovat třeba sezonními úpravami? Nebo jste museli kampaně úplně pozastavovat?
Například u cestovek bylo jediné řešení – vypnout většinu inzerce. U oborů, které postižené byly, ale alespoň nějak mohly fungovat, jsme se snažili nejen sezonními úpravami dosáhnout alespoň nějakých obratů.
Ale bylo to spíš o hledání jiných cest, jak produkt upravit, aby byl použitelný a zajímavý. Samotné reklamní kampaně toto zvrátit nedokážou. Takže se i naše role u některých klientů změnila a začali jsme jim pomáhat s tím, co zrovna bylo potřeba.
Zaznamenali jste naopak, že by nějaký z klientů na té krizové situaci v konečném důsledku vydělal? Už jste zmínil ty e-shopy s šicími stroji – co další obory, třeba nečekané?
Ano, několik klientů na tom nejenže vydělalo, ale dodnes jedou na daleko vyšší vlně než před krizí. U klientů, kteří prodávali ještě před pandemií dezinfekce, roušky a podobně, to bylo jednoznačné. Ale tím, že lidé byli doma a začali více nakupovat online, tak šly nahoru taky potraviny, nábytek, sportovní věci a další.
Zájem byl obrovský, ale byl také vysoký tlak na e-shopaře a dopravce, aby vše fungovalo, bylo co prodávat, nebylo dodáváno s obrovským zpožděním, měl to kdo ve skladu balit a spousta dalších činností. Většina našich klientů, kteří se dostali do této situace, musela sama takříkajíc obléct rukavice a jít pomáhat.
V celkovém součtu vidíme, kolik nám pod rukama měsíčně proteče peněz. Najednou jsme viděli, že útraty vyletěly raketově nahoru a museli jsme spravovat několikanásobek. Jelikož jsme výkonnostní agentura, vše muselo být ziskové i na druhé straně.
Co byste teď poradili firmám, které inzerují na internetu? Dá se třeba nějak připravit na případnou druhou vlnu omezování? Nebo využít nějakých slev a výhod od internetových gigantů?
Již nějakou dobu se mluví o tom, jak e-commerce roste a že jsme e-shopová velmoc. Z těch čísel, co jsme za ty dva měsíce viděli, se jen ukázalo, že je v onlinu i na malém českém rybníčku obrovský prostor k růstu. Nehledě na to, kolik e-shopů již nyní prodává za hranicemi Česka, kde je ten potenciál ještě větší. Doporučil bych proto těm, co to s e-commerce myslí vážně, zaměřit se na několik věcí.
Primární je dle mého produkt a nastavení služeb firmy směrem k zákazníkovi. Tyto dvě věci jde podle mě neustále zlepšovat a posouvat. Zkrátka neustále hledat cesty k tomu, co zákazníci chtějí a jak jim jde vylepšit zážitek z nákupu. To je podle mého názoru jeden z hlavních rozdílů úspěšných od těch méně úspěšných.
A poté mít určitě nastavené nějaké finanční plány a ty postupně plnit díky online marketingu. Ať už to budou PPC reklamy, nebo další možné nástroje. I tady je vždycky co vylepšovat.
V neposlední řadě je důležité nezůstat stát a nespokojit se s tím, když to funguje. Být připravený na podobnou krizi, která přišla a může se v budoucnu kdykoliv opakovat. Některé e-shopy se například věnují jen českému rybníčku, protože mají stále kam růst. Mnoho jiných se již soustředí na zahraničí, což není jednoduché, ale zároveň to otevírá ještě více možností, než si dokáže spousta e-shopařů představit.
Co teď letí v oblasti online inzerce, jaké jsou trendy?
Myslím si, že největší trend je nyní expanze českých e-shopů do celé Evropy a některé jdou postupně ještě dál. V tom vidíme velkou sílu a budoucnost Česka. Co se týká čistě inzerce, tak je to jednoznačně automatizace. Ještě před pár lety se v reklamě muselo nejen vše vymyslet, ručně nastavit, ale také ručně optimalizovat dle výkonnosti.
Dnes nám primárně Google umí pomoci skoro úplně automatizovat tvorbu reklam a její optimalizaci. Takže zbývá prostor na vymýšlení dalších strategií a vyhodnocování dat. A tak se kvalita a relevance reklam konečně posouvají na vyšší úroveň. Mimo jiné to dává prostor k hledání dalších cest, o kterých jsem mluvil před chvílí.
Není nic horšího, když si ještě dnes někdo kliká reklamy postaru. Zabírá to hromadu času a energie, která pak chybí na ty daleko důležitější činnosti. A tak se pak stává, že některým e-shopům začne ujíždět vlak.
Kde vidíte Moravskoslezský kraj v roce 2030?
Snažím se všechno vidět pozitivně. Moc rád bych ho proto viděl jako elitního technologického hráče například v e-commerce a dalších odvětvích. Už teď máme největší vývojářské firmy a také spoustu zajímavých hráčů na e-commerce trhu. Myslím si, že máme v tomto směru velmi slušně našlápnuto.
Máme univerzity, které tomu také začínají jít naproti, schopné a šikovné lidi. Jsme křižovatkou Evropy, máme odtud všude blízko. Z celkového pohledu náš kraj vidím jako moderní a čistý, kde nebudou mít lidé v takové míře jako doposud potřebu odjíždět jinam. Jako silný a technologický kraj, který se bude schopný prodat v celé Evropě.
PLACEMENT.cz
Agentura PLACEMENT.cz se zabývá čistě PPC reklamou v Google Ads, Skliku a na Facebooku. Její specialisté sami podnikají, pohybují se v byznysu a s rozpočty zachází jako s vlastními penězi – investují je, když to má smysl. Od roku 2018 pomáhají taky Patriotům MSK.