Blog

Martin Šplíchal
1
Čvc

Snažíme se ze strojírenství udělat módní obor, říká Martin Šplíchal z LAKUM

Nejdůležitější je zákaznický servis, B2B marketing je pro nás jako lov s harpunou, míní Martin Šplíchal ze strojírenské firmy LAKUM.

Martine, můžete na úvod stručně představit vaši činnost? LAKUM je zastřešující název pro čtyři firmy, čím se zabývají?

Hlavní činností firmy je poskytování strojírenských služeb. Vyrábíme různé výrobky z plechů, drátů nebo trubek. Do rozměrů a tloušťky plechů a rozumné manipulační hmotnosti jsme schopni vyrobit prakticky cokoliv, co si u nás zákazník objedná. Vyrábíme na zakázku, to znamená dle dokumentace zákazníka. Stačí, aby nám poslal výkres nebo model a my mu výrobu technologicky pokryjeme.

V čem jste jedineční, jiní oproti podobným firmám?

Výhodou je, že jsme v podstatě několik firem v jednom. V Česku není moc firem, které by měly pod jednou střechou povrchové úpravy, CNC zpracování plechů, lisovnu a zpracování trubek a drátů. Navíc zákazníkům poskytujeme nadstandardní servis. Zakládáme si na úzké spolupráci. To znamená, že naši konstruktéři a technologové komunikují se zákazníkem, jsou mu schopni poskytnout zpětnou vazbu k navrženému výrobku a optimalizovat s ním požadovaný díl tak, aby jeho výroba byla lehčí a měl ve výsledku lepší vlastnosti.

Takže to není tak, že slepě berete a vyrábíte, co vám dá klient, ale sami nad tím přemýšlíte.

Ano. Máme velké množství zákazníků, kteří zjistili, kde je ta naše síla, a stále se k nám kvůli tomu vrací. Jak v prototypové fázi, tak ve fázi návrhu s námi mohou konzultovat vyrobitelnost – co, jak a kde udělat, aby následné kroky byly jednodušší. Navíc jsme flexibilní a umíme se k problémům postavit čelem. Transparentně ručíme za kvalitu i ve všech kooperacích. Když vznikne nějaká nenadálá situace, nedáváme od ní ruce pryč, ale snažíme se ji co nejrychleji vyřešit.

Co tím myslíte?

Třeba když klient zapomene něco objednat. Sice je nějaká standardní dodací doba, ale když za námi přijde s tím, že chce něco vyrobit přednostně, tak si to umíme zorganizovat. Nebo se stává, že nám ráno zákazník pošle odsouhlasené výkresy, za dvě hodiny to máme na strojích a on nám volá s tím, že je v nich chyba. Tak výrobu zastavíme, upravíme a jedeme dál. Odpoledne má zákazník hotovo. Pro jeden přicházející projekt jsme vzali iniciativu do svých rukou. Během týdne jsme připravili návrh, výkres a vyrobili prototyp. To všechno od nuly, a ještě jsme stihli výrobek nalakovat. Když jsme potom klientovi na schůzku jako překvapení dovezli už hotovou věc, byl z toho příjemně překvapen.

Areál LAKUM najdete v podhůří Beskyd.

Areál LAKUM najdete v podhůří Beskyd.

Plánujete ještě dále rozšiřovat své portfolio? Nebo ho kvůli koronaviru budete spíše omezovat?

Přiznám se, že výhledy teď nejsou zrovna optimistické. Zvažujeme, co dál. Asi budeme muset posílit obchod, aktivněji chodit za zakázkami a představovat se firmám. Hledáme nové obchodní partnery a nové obchodní příležitosti.

Strojírenství možná není zrovna nejmódnější obor. Dá se s tím něco udělat?

Snad ano, rádi bychom to vnímání posunuli jinam. Máme teď těsně před spuštěním nového webu a vlastně celé vizuální stránky firmy. Vnímáme to jako příležitost, ve strojírenství marketing moc nefunguje. Největší výstřel je veletržní stánek. Chceme jít cestou zapamatovatelného brandu a udělat to jinak.

A říkat, že strojírenství má budoucnost.

Přesně, strojírenství tady bude vždycky. Určitě jsou módnější obory a novější technologie, ale výroba z plechu bude potřeba stále.

Nebude to trochu oříšek? Napasovat marketing na B2B sektor?

Možná je větší problém to, že – když to řeknu hrozivě – máme nudný produkt. Je těžké vzbudit v někom emoci a zaujmout ho tím, že lakujeme černou barvou, když to velmi zjednoduším. Není to cílení na deset milionů lidí. Víme, kolik můžeme mít zákazníků. Pak je to o mravenčí práci, vyzobat z nějaké databáze spolu s LinkedInem relevantní kontakty a oslovit je. Kolega to připodobňuje k lovu s harpunou, to znamená na konkrétní lidi.

Od nuly až po prototyp během jednoho týdne.

Od nuly až po prototyp během jednoho týdne.

Objevují se názory, že koronavirová pandemie postupně nastartuje zpomalující strojírenský sektor v Česku, protože se nebudeme tolik spoléhat třeba na Čínu. Co si o tom myslíte?

Koronu vnímám především jako jednu velkou zástěrku. Ale snad nám v tomhle pomůže. Každopádně takové náznaky tu byly už předtím. Říkalo se, že se firmy budou vracet zpět do regionů a po globalizaci, kterou si svět prošel, přijde glokalizace. Možná to ta korona opravdu urychlí, uvidíme.

Kde vidíte Moravskoslezský kraj v roce 2030?

Vždycky jsme tu měli šikovné lidi. I když doplácíme na minulost, jsme chytrý národ a máme se tady dobře. Musíme toho využít a více si věřit. Definitivně se oprostit od důlní činnosti, od evropské a korejské montovny, zvýšit přidanou hodnotu práce a zaměřit se na jiná průmyslová odvětví. Máme na to dobře nastartováno, vedení kraje je v hodně věcech revoluční. Jsem na to zvědavý.

Proč jste se stali členem Patriotů MSK?

Jsme z Ostravy, máme to tady rádi a snažíme se v téhle komunitě působit. Moc se nám líbily patriotí akce a rádi poznáváme komunitu lidí, která za nimi stojí.


LAKUM

LAKUM Group je zastřešující název pro společnosti LAKUM-KTL, a.s., LAKUM-AP, a.s., LAKUM-GALMA, a.s. a od roku 2016 také pro Massag, a.s. Působí jako partner pro práci s kovem od návrhu přes povrchovou úpravu až po montáž. Vznikli v roce 1998 ve Frýdlantu nad Ostravicí a od roku 2019 jsou členem Patriotů MSK.