S Davidem Sventkem o strategickém plánování a firemních hodnotách. Důležité je podle něj držet směr
Firemní hodnoty jsou jako průvodci na společné cestě, vize nás musí motivovat. Schopnost přizpůsobovat se okolí je životně důležitá, říká majitel BeePartner David Sventek.
Lednovou členskou akci Patriotů MSK jsme zaměřili na strategické plánování a účinné nastavování firemní vize a hodnot. Své zkušenosti předal účastníkům besedy David Sventek, majitel a CEO BeePartner.
Více než poctivá práce
David Sventek přes sedm let podnikatelsky vedl Regionální radu Moravskoslezského kraje, což v daném typu institucí nebývá zvykem. Dnes buduje tým expertů na regionální rozvoj právě ve své společnosti BeePartner.
Za pět let činnosti dokázali, že umí odvést víc než poctivou práci při řízení nejrůznějších projektů. Spolupracovali s Kofolou, Třineckými železárnami či Dolní oblastí Vítkovice, jejich nejsilnější stránkou je ale tvorba rozvojových plánů pro instituce veřejné správy. Tvoří strategie pro Moravskoslezský, Pardubický, Zlínský, Olomoucký nebo Liberecký kraj, ale i samotná města.
Jedinou konstantou současného světa je změna.
Pro Ostravu vypracovali strategický plán na roky 2017–2023 s názvem fajnOVA. Do jeho tvorby zapojili přes 20 tisíc lidí – od odborníků po samotné obyvatele. Největší příležitost ale vidí na Karvinsku, pro které vytvořili ambiciózní plán Karviná všemi deseti.
Pokaždé do tvrdého plánování přináší něco navíc, ať už to jsou kreativní názvy nebo zajímavá grafická zpracování, která jednoduše pochopí i široká veřejnost.
Za jejich úspěchem stojí podle Davida především neustále vnímání širšího okolí. „Jedinou konstantou současného světa je změna, schopnost přizpůsobovat se okolí je životně důležitá,“ radí.
Strategické plánování jako cesta
Jak tedy na samotný firemní planning? Není to žádná raketová věda. „Celé strategické plánování je o tom naplánovat si, kam chci dojít a jak tam chci dojít,“ míní David. Ze všeho nejdříve je ale nutné ujasnit si, proč tady jako organizace jste, a dobře pochopit vlastní fungování.
Vize je o ambici, musí nás motivovat.
Poté je čas na stanovení vize. V této fázi si musíte určit, jak chcete vypadat za několik let. Pro firemní prostředí se doporučuje stanovovat vizi na pět let dopředu, v prostředí veřejné správy a neziskových organizací je to deset let. Podle Davida nemá cenu plánovat na delší dobu, protože okolní prostředí se neustále mění. „Vize je o ambici, musí nás motivovat. Je velmi osobní a každá osobnost ve firmě ji má trochu jinou,“ říká majitel BeePartner. Právě proto musí být formulována přímo lidmi ve firmě.
Co teď? Pokud už víte, kde jste a kam chcete dojít, musíte si ještě stanovit, jak tam chcete dojít – tedy cestu a také to, co vás po ní bude limitovat. „Tyhle limity jsou pravidla hry. Říkáme jim firemní hodnoty,“ vysvětluje David. Pokud si nastavíte firemní hodnoty, řeknete si vlastně, jak váš firemní tým bude hrát. Pokud domluvená pravidla někdo poruší, nemá objektivně ve firmě co dělat.
Vykopněte a stanovte si firemní hodnoty
Obvyklých firemních hodnot jsou desítky. Stanovte si pouze ty, které celý tým přijme za své. Ideálních je tři až pět firemních hodnot, větší počet si všichni zapamatují jen stěží. Každou hodnotu je nutné pečlivě popsat a vysvětlit a také se k ní pravidelně vracet. „Firemní hodnoty jsou vlastně průvodci na společné cestě,“ říká David.
Firemní hodnoty jsou vlastně průvodci na společné cestě.
Poté si v souladu se strategickou analýzou udělejte SWOT analýzu a korporátní strategii máte hotovou. Cokoliv z ní můžete dle potřeb dále rozpracovat v rámci funkční strategie. Každé takové detailní rozpracování už bude mít své místo v hierarchii.
Nebojte se začít – David dokonce hovoří o „výkopu prvního blbce“. Pokud chcete hrát leadership roli, musíte mít odvahu proces plánování vykopnout. I když váš výkop skončí mimo branku, je už s čím pracovat a co napravovat.
Zavřete se v sýrárně, nejlépe po dovolených
Kromě toho David doporučuje doplnit daily business planningu něčím opravdu příjemným. „Běžte a zavřete se v sýrárně, kavárně, jeďte s týmem na hory sáňkovat,“ doplňuje David. Ideální doba je podle něj po Vánocích nebo dovolených, kdy mají lidé chuť a energii řešit, co chtějí od života i od firmy a kam to společně potáhnou. Osobně se nejdříve „zavírá“ sám pro ujasnění myšlenek a až potom plán otevřeně probere s kolegy.
Vedle dlouhodobého plánování na několik let dopředu radí David Sventek stanovovat si také roční, čtvrtletní a týdenní plány. Vždy je ale třeba myslet na to, že zatímco poslání firmy je trvalé, vnější svět se mění.
Základem dlouhodobého úspěchu je nevzdat to ve čtvrtině nebo v polovině. Důležité je držet směr.
Za dobrý příklad strategického planningu uvádí Krajský úřad Moravskoslezského kraje, který si jako motto stanovil „vstřícná řešení“. Při zhodnocování dlouhodobé strategie narazil na problém, kdy nevěděl, jak své plány vlastně vyhodnotit. Dílčím věcem proto v následujících letech stanovil jasnou váhu. „Úřad není žádná druhořadá liga. I na úřadě jsou špičkoví lidé, kteří dělají po večerech,“ zmiňuje David.
„Základem dlouhodobého úspěchu je nevzdat to ve čtvrtině nebo v polovině. Důležité je držet směr,“ motivuje David přítomné na besedě Patriotů MSK. Drží se hesla, že nic není tak horké, jak se uvaří.
Udělejte ze zaměstnanců spolupodnikatele
Základem úspěšného podnikání však není jen dobře nastavený strategický plán. Stejnou pečlivost je nutné věnovat nastavení a udržení firemní kultury. „Nikdy bych si třeba do týmu nevzal někoho, kdo má sklon k neetickému jednání,“ zdůrazňuje David. Jako vstupenku do týmu bere dotazník, který odhaluje právě takové sklony. I to je jeden z důvodů, proč v Regionální radě Moravskoslezského kraje udržel maximálně 4% fluktuaci. Ve většině institucí veřejné správy se pohybuje kolem 10 %. V BeePartner mají jen hlídanou a „nechtěnou“ fluktuaci.
S každým přijatým členem týmu si David sedne a půlhodinu až hodinu mu vysvětluje, jak mají ve firmě nastavenou kulturu. „Nejlepší je popsat ji lidem co nejosobněji, nejlépe z úrovně leadera,“ radí. Pokud je 80–100 % lidí v týmu spokojeno a v souladu s firemní kulturou, kultura to podle jeho zkušeností přežije.
Hotový tým radí pravidelně utužovat nakupováním zaměstnaneckých akcií. „To byste se divili, co to udělá s lidskou psychikou. Jedna akcie udělá ze zaměstnance spolupodnikatele,“ popisuje David.
Jedna akcie udělá ze zaměstnance spolupodnikatele.
Jak ale zjistit, jestli firemní kultura funguje? To nehmatatelné podle ředitele BeePartner poznáte před firemní poradou nebo na vánočním večírku. Zmiňuje, že se do práce musíte těšit na lidi. „Život je krátký na to, abych ho trávil koukáním se na otrávené obličeje,“ popisuje. Ve firmě podle něj musí zůstat i něco jiného než zisk. Z práce musí rezonovat radost, smysl, přesah.
„A pozor, jsou firmy, kde není nositelem firemní kultury ředitel, ale někdo jiný, kdo týmu dodává radost. Může to být neformální leader nebo HR manager,“ upozorňuje David.
Bruste pilu a lovte ve správných vodách
Pro svou roli si David Sventek často bere inspiraci z přírody. Jako vášnivý houbař ví, že největší praváky nenajde u turistických cest. Proto i v byznysu doporučuje hledat největší úlovky tam, kam se nikomu nechce. A jako rybář zase ví, že velkou rybu uloví jen ve správném rybníku – oblasti podnikání – a nesmí šetřit na krmení, ke kterému v byznysovém prostředí přirovnává marketing.
Intuice je strašně zrádná věc.
Přítomným vysvětlil také princip broušení pily. „To jde chlap do lesa a potká dřevorubce, který úporně řeže stromy. ‚Proč to takhle řežeš?‘ ptá se ho. ‚Protože musím,‘ odpovídá dřevorubec. ‚Proč si nenabrousíš pilu?‘ nedá se chlap. ‚Nemám čas, musím furt řezat,‘ odvětí mu dřevorubec. Na tohle se snažím nezapomínat a pravidelně brousit pilu balancováním mezi životem a prací,“ vypráví David. Psychično podle něj funguje a pokud máme správně nastavenou rovnováhu, všechno jde lépe.
Na závěr David přítomným předal i pár osobních tipů. „Intuice je strašně zrádná věc. Každý máme jinak posunutou kognitivní schopnost. Každý máme jiné brýle,“ reaguje na dotaz k intuitivnímu vybírání nových členů týmu.
„Když jste důvěryhodní, jste schopni budovat důvěryhodné vztahy. Nenechávejte za sebou spálené mosty. Kredibilita je základem a slušnost není slabost,“ uzavírá debatu.