Klíčové myšlenky úspěšných osobností kraje. Podnikatelských besed se zúčastnila stovka patriotů
Se svými podnikatelskými zkušenostmi se na říjnové členské akci Patriotů MSK podělili Oskar Kořistka, René Müller, Dara Ermisová, Roman Frkous a Daniel Morys.
Říjnová členská akce Patriotů MSK se zaměřila na podnikatelské vzdělávání. V duchu podnikatele učí podnikatele předaly patriotům své zkušenosti úspěšné osobnosti Moravskoslezského kraje. V pěti besedách probraly témata blízká jak začínajícím podnikatelům a startupům, tak majitelům středních firem.
Investor má pomáhat, když si o to startup řekne
Oskar Kořistka ze Supernovy, kterou Forbes označil za druhý nejlepší český startup a která se jako jediná dostala do prestižního amerického akcelerátoru Y Combinator, se ve své besedě zaměřil na rozjezd on-line startupu a hledání investorů. „Nejlepší investor je takový, který vám dá peníze a už se o vás nestará. Investor má pomáhat, pokud si o to startup sám řekne,“ uvedl Oskar.
Pokud uvedu na trh produkt, za který se později nestydím, tak jsem jej uvedl příliš pozdě.
Při investičních nabídkách proto doporučuje zjistit si pověst investorů a vývoj jejich minulých investic. Zároveň upozorňuje, že procenta na podílu jsou mnohem omezenější budget než peníze, a proto je dobré s nimi šetřit a snažit se co nejdéle vydržet s vlastními zdroji. „Mít jedno procento z miliardového startupu je lepší než mít sto procent malé firmy,“ dodal Oskar.
Protože investoři investují do lidí a ne do nápadů, je podle spoluzakladatele Supernovy klíčový také vztah mezi co-foundery. „Vztah s druhým co-founderem je více než manželství. Rozvod bolí víc,“ zdůraznil Oskar. Unikátní startup přitom poznáte po čase. „Pokud uvedu na trh produkt, za který se později nestydím, tak jsem jej uvedl příliš pozdě,“ řekl Kořistka přítomným patriotům.
Největší nepřítel dobrého? Dokonalý
Na rozjezd off-line startupu se ve své besedě zaměřil René Müller. Spoluzakladatel úspěšné hranolkárny FÆNCY FRIES vybudoval patnáct poboček během tří let a zaměstnal v nich 150 lidí. Začínajícím podnikatelům doporučuje otestovat si produkt u lidí, které neznají.
Pokud máte funkční produkt nebo službu, je fajn na začátku trpět takovou tou zlatou nevědomostí.
Reného podnikatelská filozofie se řídí mottem dobrý je víc než dokonalý. Hlavní je podle něj skočit do toho naplno a nezaobírat se detaily. „Pokud máte funkční produkt nebo službu, je fajn na začátku trpět takovou tou zlatou nevědomostí,“ uvedl René.
Podobně jako Oskar doporučuje držet si majoritu podílu a nerozhazovat s procenty. Startupista by měl být vytrvalý. „90 procent vaší práce zákazník neuvidí, a přesto musíte být motivovaní ji dělat pořádně,“ podělil se o svou zkušenost René.
Recept na úspěšný marketing podle něj spoléhá v zaměření se na lokalitu a komunitu. Pro Reného to byl zároveň způsob, jak nadchnout potenciální zaměstnance.
Zaměstnanci jsou zisk, ne náklad
Na přerod živnostníka ve firmu se zaměřila Lady Business MSK 2017 a Živnostník roku 2015 Darina Ermisová z Dara bags. Svými ručně šitými kabelkami dělá radost 800 lidem měsíčně. Přechod z OSVČ na firmu byl pro ni ale krušný. Dnes doporučuje nahlížet na zaměstnance jako na zisk, nikoliv jako na náklad.
Ideální doba nabrat prvního zaměstnance je ve chvíli, kdy nestíháte zakázky.
Při podnikání se jí osvědčilo držet se osvědčeného postupu, že kvalita je víc než kvantita. „Ideální doba nabrat prvního zaměstnance je ve chvíli, kdy nestíháte zakázky,“ řekla Dara. V tu chvíli je podle ní také zásadní nastavit pravidla firemní kultury.
Nedoporučuje najímat příbuzné, ideální je šesti- až sedmičlenný tým, který může tvořit super partu a jezdit spolu na výlety. Společnými teambuildingy ve firmě udržuje přátelskou atmosféru. Své zaměstnance odměňuje za dosažené cíle – třeba poukazem na wellness.
Zlom podle zakladatelky Dary bags nastává mezi třetím a čtvrtým zaměstnancem, kdy majitel firmy získá prostor na její rozvoj a strategické otázky, a proto může firma začít rychle růst. „Člověk se nesmí bát odkrojit si z vlastního. Je třeba projít si vším,“ popsala své zkušenosti Dara.
Kvalitní marketing je možný i s nulovými náklady
Tématům chytré komunikace, dobré reputace a hodnotě firmy se věnoval jeden z největších odborníků na měřitelnou komunikaci a public relations v Česku – Roman Frkous z RESIDOMO. Ve své první case study upozornil na to, že abychom dnes dělali marketing, stačí nám jen mobil. Rozebral příběh Radka Zachariáše, který začal využívat Instagram pro umělecký marketing svých ručně šitých bot na míru a vypracoval se téměř s nulovými náklady.
Ty nejlepší a nejpravdivější věci uslyšíte od lidí po 60 minutách.
Jeho strategie měla totiž vše podstatné – produkt, příběh a srdce. „Zatímco před patnácti lety prodával sex, smrt a Hollywood, dnes jsou nejčtenější zprávy z černé kroniky,“ zmínil Roman. Člověk si podle něj přečte nanejvýš tři odstavce, protože je přesycen informacemi. Je jich moc, jsou rychlé a spousta jich je neschopných.
V dalších case studies se Roman zaměřil na důležité faktory marketingu, který radí vnímat jako komunikaci se zákazníkem. „Ty nejlepší a nejpravdivější věci uslyšíte od lidí po 60 minutách,“ radil Roman. I proto doporučuje pořádat focus group dlouhé nejméně hodinu a půl.

Beseda na téma jak zvýšit hodnotu firmy nebo prodeje pomocí dobré reputace a chytré komunikace v podání Romana Frkouse.
Jednou z možností je podle Romana také pojmout komunikaci lifestylově a prodávat životní styl. Jako příklad uvedl banky, které – pokud aplikují tuto strategii – se s klienty nebaví o hypotékách, ale o bydlení. Také Apple uváděl na trh své chytré hodinky s pomocí známých osobností a lidé se tak s celebritami ztotožnili. „Je to o zákaznících,“ uzavřel jednoduše Roman.
Reorganizovat firmu pomůžou firemní hodnoty
Ředitel ostravského dopravního podniku Daniel Morys se ve své besedě zaměřil na problematiku potřeby reorganizovat firmu. Jako ideální cestu doporučuje nastavení firemních hodnot, které mají podle něj pomáhat rozpohybovat rigidní nebo zjednodušit nabubřelé procesy. Daniel o tom hovoří jako o decorporation procesu.
Firemní hodnoty musí být pro zaměstnance srozumitelné a jednoduché k následování.
Se zaváděním firemních hodnot ve velké firmě má bohaté zkušenosti z DPO, které v posledních letech posunul ze zkostnatělé instituce státního typu do moderního podniku, a to právě jejich rozšířením mezi běžné zaměstnance. „Firemní hodnoty musí být pro zaměstnance srozumitelné a jednoduché k následování,“ doporučil Daniel.
Bez příběhů, které hodnoty vysvětlují a doprovází, se podle něj firma neobejde. „Zavedení hodnot do firemní kultury se potom odráží i ve výsledcích a výstupech organizace, ať už to je výkon, nebo jednotlivé personální ukazatele,“ přiblížil modernizaci ředitel dopravního podniku.
Součástí středeční akce pořádané v ostravském Cooltouru byla také diskuze o podnikatelském mentoringu a investování. Vybrané podnikatelské nápady účastníků rovnou na místě zhodnotil investor Michal Zálešák.
Podnikatelské besedy byly říjnovou členskou akcí Patriotů MSK. V listopadu se mohou jejich členové zúčastnit besedy se zakladatelem Dnů NATO Zbyňkem Pavlačíkem na téma jak vybudovat akci evropského charakteru. Registrace jsou již spuštěny.